måndag 18 mars 2013

tankar

Hej på er!
Idag kommer ett inlägg från mig, rakt från hjärtat till er. Om tankar jag bär på då och då som behövs skrivas ner för att bevaras. Det kanske blir lite långt och traggligt men jag hoppas att ni vill läsa er igenom det, för jag tror det är viktigt för alla att tänka på detta ibland.

weheartit

"Shit vad smal du är!"
"Men åh du kan ju äta hur mycket du vill, du är ju ändå lika smal"
"Du är så spinkig ju"
"Man kan ju tro att du har anorexia"

Känner ni igen kommentarerna? Har ni hört dem riktade till er? Har ni sagt dem? Eller har ni bara hört en kompis säga det till en annan?
Jag har hört liknande kommentarer som dessa från andra till mig flertalet gånger under mitt liv.
Jag berörs inte så mycket, för jag vet att min kropp är okej och jag är okej och jag är BRA, men jag får mig ändå en tankeställare varje gång. Varför ska det vara okej att säga till någon att man är smal när det är tabubelagt att nämna ordet tjock till någon? Varför säger ingen till, "sådär kan du ju inte säga!"? Varför är det bara en oskriven regel att det inte gör något att säga till någon att man är smal? Well boys and girls, I know I am not very fat, men liksom det betyder inte att jag är supermegadundernöjd med min kropp, tror jag många smala människor resonerar. Och att då få höra kommentarer som bara stärker intrycket att JAG ÄR SMAL JAG ÄR SMAL JAG ÄR SMAL kanske inte är det roligaste. Att höra att man kan äta upp hela kylskåpet bara för att man är smal.

Tänk om, ja, tänk om någon, någongång, någonstans, skulle säga till en mullig person som stoppar i sig en kaka extra: "Men usch, ät inte mer, du är ju redan tjock!" Då skulle det troligtvis bli ett hejdundrans liv, skulle det vara i skolan skulle väl både rektor, föräldrar och kurator kallas in och eventuellt även psyk för att se om personen som sa dessa ord hade någon diagnos eller liknande.
Visst, det är inte okej någonstans att säga att någon är tjock, men det är lika fel att säga att någon är smal. Vi måste måste måste i Sverige 2013 respektera att vi alla ser ut som vi gör, att vi alla är olika men att vi alla är okej. Vi måste måste måste förstå att man inte kan kalla sina medmänniskor saker som spinkis eller smal som en pinne, lika som man inte kan kalla någon fetto eller tjockis.
Kommentarer som kanske enligt en själv är snälla och välmenande, kan tas som elaka och nedtryckande hos den som ständigt får höra det.

Och hur himla svårt kan det vara att bara hålla käft och låta alla se ut som de vill?

5 kommentarer: